Hvorfor meditation

Meditation er værktøjet til at opnå mindfulness, afklaretaltså bevidst opmærksomhed eller nærvær.

Verden omkring os, forandre sig konstant. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt at fortsætte med at benytte vores automatiske tankemønstre, som vi ofte ikke er bevidste om. Det er derfor at meditation er så svært i begyndelsen, lige pludselig bliver vi bevidste om, hvor mange tanker vi hele tiden tænker.

Der indtræffer ingen forandringer, hvis vi blot lader vores vanemæssige tilbøjeligheder og vores automatiske tankemønstre vare ved og endda tillader, at de styrkes, tanke for tanke, dag efter dag, år efter år. Men disse tilbøjeligheder og mønstre kan udfordres.

Meditation er en praksis, som gør det muligt at opdyrke og udvikle visse grundlæggende positive menneskelige egenskaber, på samme måde som andre former for træning gør det muligt at lære at spille et musikinstrument eller lærer en sport.

Træningen hjælper os til at blive bekendt med en klar og præcis måde at se tingene på og at opdyrke gavnlige egenskaber, som ellers ligger i dvale i os, medmindre vi gør en indsats for at fremdrage dem.

Formålet er at rense tankeprocessen for psykisk irriterende tanker. Det frigiver spændinger og opløser vaner og vi begynder at reagere mere balanceret i ubehagelige situationer. Det er en praktisk færdighed som fokuserer på hverdagens begivenheder og finder god anvendelse i alles liv.

Meditation på opmærksomhed skærper vores koncentrationsevne og vores tankegangs magt. Vores ubevidste motiver og mekanik bliver klare for os. Vores intuition skærpes. Præcisionen i tankerne stiger og vi får mere viden om, hvem vi virkelig er, uden fordomme om fremtiden og domme om fortiden.

I træningen sker det i en gradvis proces, derfor kommer det hele ikke dumpene ind over os, i en stor pakke, men gradvist i små stumper. Det gør Mindfulness meditation til en blid, rolig og mindre skræmmende måde at komme frem til erkendelser og forståelse af os selv og vores måde at reagere, handle og tænke på.

Den gode effekt viser sig som en proces, stille og roligt opløses spændinger og vaner, så vi reagerer mere balanceret i ubehagelige situationer.

Læs også:   Hvad giver meditation os    Alle kan meditere    Blogindlæg

Har du fået blod på tanden til at prøve Mindfulness på egen hånd, kan du følge mit 10 dages kursus , det er gratis. Du kan også kigge ind i redskabsskurret.

Rigtig god fornøjelse