Holder du juleferie eller er der en voldsom trængsel og alarm

17. december 2012 Slået fra Af thorslev
Har du også travlt med at gøre din families jul så afslappende, glædelig, hyggelig  og hænderne op over skyernefuld af dejlige juleoplevelser, små gaver og overraskelser og dit eget liv til et rent virvar  af – det stik modsatte?

Julen er hjerternes fest og gaver gives af et godt hjerte.

Sidder du lige nu og nikker af et godt hjerte, så er det naturligvis fordi du har et godt hjerte og derfor en rigtig god grund til at passe ekstra godt på det.

Læge og forsker Hans Selye opdagede tilbage i 30’erne stresshormonerne, ved at drille en masse rotter og mus på forskellig vis. Det fortsatte han med at gøre i næsten 40 år.

Han sagde; hver eneste periode af negativ stress efterlader uoprettelige kemiske ar, som hober sig op til at udgøre aldring i vævene. Med denne sætning mener han den overbelastning vores hjerte-kar-system udsættes for, ved periodisk stress.

Så, har du fået fyldt din juleferiekalender med – gøremål, to-do lister og aktiviteter, så husk også at give dig selv lov til at holde fri, lave ingenting, mærke roen og hvordan det er.

Nu sidder du måske og tænker, slappe af og lave ingenting…….. det har jeg slet, slet ikke tid til.

Og så er det måske i virkeligheden det du har allermest brug for. Den bedste øvelse i at undgå periodisk stress er netop at komme ned i gear, slappe af, holde fri og lave ingenting.

Er du i tvivl om, hvorvidt du udsætter dig for periodisk stress, kan du forestille dig at du står med en vægt foran dig. En af de gammeldags tingester med en vægtskål på begge sider.

I den ene skål lægger du alt det der stresser dig, dine ængstelser, pressede situationer, uindløste forventninger, skuffelser, smerte, negative tanker, alt det du ikke når osv.  Ned i den med alt det.

I den anden lægger du alt det der afslapper dig, kærlige stunder, gode oplevelser, latter, yoga, meditation, gåture i naturen, positive tanker. Ned i denne skål med alt det.

Hvordan ser din vægtskål ud?

Vejer den første skål mere end den anden, så er lidt afslapning i juleferien slet ikke så tosset en idé.

Har du børn kan du sagtens tage dem med på en afslapper, de vil elske det. Brugte selv denne øvelse med min datter da hun var mindre og selvom hun er 22 år i dag, kan vi stadig ligge og kigge op i loftet og snakke om ingenting, bruge vores fantasi,  grine og hygge os. Så her kommer et lille pusterum til den travle børnefamilies hverdag.

Smid nogle dyner, puder tæpper ind på stuegulvet.

Læg dig ned på gulvet sammen med dit barn/børn.

Når i har lagt jer, skal du have dit barns/børns accept af det der nu skal ske.

Derfor kan du spørge:

Vil du med på en fantasirejse. De fleste børn vil sige ja, men accept er vigtig alligevel.

Bed dine børn om at lukke sine øjne. Fortæl nu en historie ud af din fantasi, tal roligt og lavt.

Har dit barn/børn lyst til at bygge på din historie siger du altid – ja, det er rigtigt og bygger videre derfra.

Tror du ikke du har fantasi til at fortælle en selvdigtet fantasihistorie for dine børn?

Prøv det alligevel, du er altid meget bedre end du tror.

Du kan begynde med at fortælle, at i fantasien er alting muligt og vi selv kan bestemme og få alt det vi vil, præcis som vi ønsker det.

Og så fortæller du bare løs.

Reglen er at det skal være positivt og de dyr, ting, mennesker der er i din historie er gode skabninger der kun vil dine børn godt.

Brug altid – vi. Du er på rejse med dine børn, de er ikke alene af sted.

Når du er færdig med din historie, så få landet dine børn igen ved at fortælle, at nu er rejsen forbi, vi er hjemme igen. Stræk dig og vågn op i dit eget tempo.

I korte træk husk:

  1. massevis af dyner og puder
  2. Få dine børns accept på rejsen
  3. Bed dine børn om at lukke øjnene
  4. Byg altid videre på dine børns indslag
  5. Fortæl i Vi form
  6. Alle skabninger skal være gode skabninger der kun vil dine børn og dig det godt
  7. Land dine børn efter endt rejse